Taustaa:
Vuoden 2010 piti olla Islannin matkailun huippuvuosi. Mutta toisin kävi. Tuhkapilvi pysäytti hetkessä kaiken lentoliikenteen Islantiin ja suureen osaan Pohjois-Eurooppaan.Kuva: Hello I am Bruce
Haaste:
- Toukokuussa 2010 Islannin matkailijamäärä laski 22 %- Tutkimukset kertoivat Islannin imagon kokeneen vakavan kolauksen
Islannin hallitus, Reykjavik, Icelandair, Iceland Express, Promote Iceland ja 80 matkailuyritystä verkostoituivat ja päättivät nähdä tilanteen mahdollisuutena!
Markkinointikampanjalla oli kolme tavoitetta:
1. BUSINESS: Pysäyttää matkailijamäärien pieneneminen
2. ATTITUDE: Pysäyttää huhut ja vaikuttaa ihmisten asenteisiin
3. BEHAVIOURAL: Inspiroida ihmisiä kertomaan positiivisia tarinoita Islannista
"INSPIRE FANS OF ICELAND TO TELL THEIR STORIES
TO THE WORLD"
Storytelling started - Iceland 3rd of June
578 236 katselua
"The arts, the music, the food, the nature;
Iceland is bursting with energy. This is not the time to stay away, this is time to get closer.
Now is the time for those who love Iceland
to love it even more.
Iceland has never been more exciting.
Every day, today of tomorrow -
you will be inspired by Iceland.
Kohderyhmänä olivat kaikki Islantia rakastavat ihmiset, ympäri maapalloa.
Integrated marketing plan
SOCIAL MEDIA (FB, TWITTER, BLOGS) ADVERTS, VIDEOS, ROAD SHOWS, PR, WEBSITE, CONFERENCES,
eMARKETING, LIFE WEBCAMS, VIDEOS ONLINE, MEDIA VISITS...
eMARKETING, LIFE WEBCAMS, VIDEOS ONLINE, MEDIA VISITS...
Tourists started arriving again to Iceland.
Everyone wanted to be involved.
And the results:
2. ATTITUDE: Kampanjalla oli positiivinen vaikutus maamielikuvaan tutkimuksen mukaan.
3. BEHAVIOURAL: Yli 100 miljoonaa ilmaista reaktiota verkossa
THE FUTURE
Keep being inspired by Iceland and tell more stories!
Vaikka tämä ei olekaan puhtaasti internetmarkkinointicase, tässä esimerkissä korostuu mielestäni erinomaisesti tunteisiin vetoavan tarinankerronnan ja viraalijakamisen merkitys osana integroitua markkinointikampanjaa. Vaikka tämä kampanja sai alkunsa kansallisen matkailun edistämisorganisaation, lentoyhtiön ja muiden ym. verkoston jäsenten aloitteesta, onnistui se upealla tavalla saamaan mukaansa myös tavalliset ihmiset, jotka halusivat laittaa kortensa kekoon ja auttaa Islantia. Olen kuullut, että viime vuoden lopulla kampanjassa seurasi vaihe, jossa tuhannet islantilaiset avasivat kotiovensa matkailijoille!
Þakka þér fyrir. Thank you. Kiitos.
Lähde: Inga Hlín Pálsdóttir, Director, Marketing & Visit Iceland. Promote Iceland. Presentation in Rovaniemi 5th May, 2011.
Lähde: Inga Hlín Pálsdóttir, Director, Marketing & Visit Iceland. Promote Iceland. Presentation in Rovaniemi 5th May, 2011.
Moi Petra! Mielenkiintoinen postaus. Tämä on vielä kaikkien mielessä ja juuri siksi koskettava tapaus. Juuri se, että tavalliset ihmiset välittävät tarinaa eteenpäin, tekee kampanjasta uskottavan.
VastaaPoistaValitettavasti vain en saanut videoita toimimaan. Toimiiko ne sulla, että onko mulla vaan jotain häikkää? :)
Hei Hanna,
VastaaPoistakiitokset kommenteista. Kyllä videot toimivat, testasin juuri. :)
Tosi paljon videoilla ollut katsojia, ei mennyt hukkaan ponnistelut. Mielenkiintoista, mitä yhteistyöllä saa aikaan katastofitilanteissa.
VastaaPoistaHyvä kertomus hienosta kampanjasta, johon otettiin mukaan koko Islanti. Kiitos hyvästä jutusta. Hitto, kun alkaa rima nousta...
VastaaPoistaMainio videonpätkä suositun musiikin tahdissa, iloista ja rentoa! Upeaa mainosta, pitäisikö sinne vihdoinkin lähteä! Saisikohan MSL13 porukasta omaa kimppaa?
VastaaPoistaOlitsä Petra silloin kuuntelee kuin nämä oli puhumassa Creative Lapland seminaarissa? Mä järjestin ne sinne eli yksi munkin sen vuodewn mielikamppiksia.
VastaaPoista