torstai 21. helmikuuta 2013

Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelman laatiminen ennen ja jälkeen internet-aikaa - ajatuksia siitä, että mikä on muuttunut ja mikä ei.
             Kuva: mozzercork



Maailma on muuttunut Mattiseni. Markkinoinnin maailma myös. Kyllä, mutta mielestäni jotkut asiat ovat säilyneet ja tulevat säilymään. Markkinoinnin perusajatus on markkinoinnin gurun, Philip Kotlerin mukaan se, että "markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa". Minusta tämä perusajatus ei ole muuttunut, mutta ehkä tavat toteuttaa markkinointia ovat eli se, että miten ja mistä yritys tavoittaa potentiaalisen asiakkaan on muuttunut. Moni nykyihminen viettää paljon enemmän aikaa internetissä kuin minkään muun median vaikuksen alla.  

Markkinointisuunnitelma on osa yrityksen suunnittelua, jossa yrityksen markkinointitoiminnot suunnitellaan. Markkinointisuunnitelma kirjoitetaan toimenpideohjelmaksi ja se on yrityksen työkalu, jolla se huolehtii, että tehtävät markkinointitoimenpiteet ovat tehokkaita ja oikein kohdistettuja.

Smith on luonut SOSTAC-mallin vuonna 1999. Se toimii hyvänä ohjenuorana markkinointisuunnitelman tekemiselle.

Ennenkuin menemme syvemmälle markkinoinnin maailmaan, voit katsoa alla olevasta linkistä videon SOSTAC-menetelmästä.




SOSTAC sisältää seuraavat vaiheet:

S = Situation (Missä tilanteessa olemme nyt)
O = Objectives (Missä haluaisimme olla)
S = Strategy (Mitä saavutamme)
T = Tactics (Miten toimimme)
A = Action (Toiminta)
C = Control (Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä)
 

Mielestäni SOS- eli kolme ensimmäistä kohtaa eivät juuri ole muuttuneet internetin tulon myötä. Ensin tulee kartoittaa tämän hetkinen tilanne ja tehdä ainakin SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi. Tavoite tulee määrittää realistisesti ja tavoite on hyvä olla määrällinen. Tavoitteita kannattaa pohtia pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä. Esimerkiksi, että vuoden sisällä saadaan 100 uutta kanta-asiakasta. Markkinointisuunnitelman strategian tulisi noudattaa yrityksen strategian linjaa. TAC-kohtaan on mielestäni tullut muutoksia internetin myötä.  Se kuvaa kohdemarkkinoita eli kenelle yritys myy palvelujaan tai tuotteitaan ja minkälaisella markkinaosuudella. Se sisältää myös käytännöllisen markkintointistrategian, tiedon eri toimenpiteiden kustannuksista sekä suunnitelman asiakassuhteiden hallintaan.

Jotta tavoitteet eivät jäisi haaveiksi, on käytännön markkinointitoimenpiteet suunniteltava tarkasti.

  • Mitä asiakasryhmiä lähdet tavoittelemaan?
  • Mitä markkinoinnin eri keinoja käytät tavoittaaksesi nämä kohderyhmät?
  • Missä aikataulussa aiot viedä suunnitelman läpi?
  • Kuka toteuttaa toimenpiteet käytännössä? Kuka vastaa niistä?
  • Mitä eri markkinointitoimenpiteet tulevat maksamaan nyt ja myöhemmin?

  • Myös markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen on oltava huomioituna. Markkinointisuunnitelman toteutumista on syytä seurata säännöllisesti ja kriittisesti.  Nämä viimeiset kohdat pystytään hoitamaan asiakaslähtöisemmin, tarkemmin ja tehokkaammin internetaikakaudella. Internet -aikakaudella liiketoiminta keskittyy tietoon. Tietoa on helppo muunnella ja räätälöidä kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Customerisation on mielenkiintoinen termi, se tarkoittaa sitä, että asiakkaan ja yrityksen välinen suhde on niin läheinen, että asiakas osallistuu tuotteen suunnitteluun ja kehittämiseen. Internet tarjoaa yrityksille oivan tilaisuuden pysyvyän ja syvän asiakassuhteen rakentamiseen. Tyytyväinen kanta-asiakas hoitaa yrityksen markkinointia kaikkein tehokkaimmin ja uskottavimmin!

    Yrityksen olisi mielestäni hyvä miettiä myös sitä, että miten se saisi syntymään pysyvän tunnesiteen asiakkaan ja yrityksen välille, niin, että asiakas rakastaa tuotetta tai yritystä ja tuote tai yritys on miltei osa asiakkaan identiteettiä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka iPhone.

     
                              Kuva: gadl

            
     

    6 kommenttia:

    1. Sinulla on ihanan raikas blogi! Tuo customarisation on mulle ihan uusi termi, nyysin sen käyttööni, kuulostaa hyvälle! :) Terkut!

      VastaaPoista
    2. Kiitos Kaisuli. Menenpä nyt tsekkaamaan sinun tuotoksía, sain (ainakin mielestäni) kaikki tehtävät tehtyä, jee! Toivottavasti sinullakin ja kaikilla muilla, on pian sama tilanne! On ollut tosi hauskaa tehdä näitä tehtäviä ja oppia koko ajan uutta!

      VastaaPoista
    3. Blogisi on visuaalisesti kivan näköinen. Ilo silmälle ja tekstisi on helppolukuista!

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Kiitokset Taina, ei mopolla mahottomia, siitä varmaan tuo helppolukuisuus ;)

        Poista
    4. Keneen Mattiin viittaat tässä? Alunperinhän viitattiin aina Eskoon.

      VastaaPoista
    5. :) Maailma sanaan matchasi mielestäni Matti paremmin, mutta kiitokset oikaisusta kumminkin!

      VastaaPoista