tiistai 30. huhtikuuta 2013

Internetin vaikutuksista matkailuyrityksen arvoketjuun


ARVOKETJU
 
Arvoketjun avulla voidaan analysoida tiettyjä toimintoja, joiden kautta yritykset voivat luoda arvoa ja saavuttaa kilpailuetua. Toisin sanottuna yritys nähdään arvoa luovien toimintojen ketjuna.
 
Porter (1998) esitti, että yrityksissä on joukko säännöllisesti toistuvia ja toisiinsa liittyviä toimintoja. Porter kehitti havaintonsa perusteella mallin, jota kutsutaan arvoketjuksi. Arvoketjussa on Porterin mukaan sekä ensisijaisia toimintoja että tukitoimintoja.
 
 


Arvoketjun ensisijaiset toiminnot

Näiden toimintojen tarkoituksena on tuottaa arvoa, joka ylittää tuotteen tai palvelun tuottokustannukset, eli tuottaa yritykselle voittoa

  • Tulologistiikka sisältää saapuvien materiaalien vastaanoton, varastoinnin, inventoinnin ja tarpeen vaatiessa niiden siirtämisen kokoonpanoon.
  • Toiminnot sisältävät kaikki ne toiminnot, joissa tuotantopanos siirtyy lopputuotteeseen (esim. koneistus, pakkaaminen, kokoonpano, laitehuolto, testaaminen).
  • Lähtölogistiikka sisältää kaikki toiminnot, joita tarvitaan lopputuotteen toimittamiseksi asiakkaille (kuten varastointi, tilausten täyttäminen, kuljetus, jakelun hallinta).
  • Myynti ja markkinointi kattaa toiminnot, jotka liittyvät asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen ja myynnin luomiseen (esim. kanavien valinta, mainostaminen, markkinointi, myynti, hinnoittelu, jälleenmyynnin hallinta).
  • Palvelut sisältävät toiminnot, jotka ylläpitävät ja lisäävät tuotteiden ja palveluiden arvoa, sen jälkeen kun ne on myyty asiakkaille (esim. asiakastuki, korjauspalvelut, asennuspalvelut, koulutus, varaosien hallinta, päivitykset).

Jokainen ensisijaisista toiminnoista voi olla ratkaisevan tärkeä kilpailuetua muodostettaessa. Esimerkiksi tulo- ja lähtölogistiikka ovat äärimmäisen tärkeitä jakelupalveluiden toimittajalle, kun taas toimistotarvikkeiden huoltoa tarjoavalle yritykselle ratkaisevassa asemassa ovat palvelutoiminnot. Nämä viisi luokkaa ovat luonteeltaan yleisiä, ja ne on kuvattu tähän vain laveasti. Jokaiseen yleiseen toimintoon sisältyy tarkemmin määriteltyjä toimintoja, jotka vaihtelevat yrityskohtaisesti.



Esimerkki matkailualalta -Travius

Otan tähän yhteyteen esimerkiksi Travius-järjestelmän, joka on kehitetty lähinnä b to b -kauppaan, mutta myös b to c -kauppaan. Travius on toiminnanohjausjärjestelmä, jonka avulla matkailualan yritys voi kehittää toimintaansa tehokkaammaksi ja järkevämmäksi. Travius on käytössä jo yli sadassa matkailualan yrityksessä. Kun travius on käytössä verkostossa, esimerkiksi hollantilainen matkanjärjestäjä voi rakentaa haluamansalaisen matkailupaketin Rovaniemellä ja saada hinnan tälle paketille miltei hetkessä. Ennen toiminnanohjausjärjestelmää paketin rakentamiseen on pitänyt käyttää monia välikäsiä (matkatoimistoja, DMC yms.) ja välikäsien kautta myös virhemahdollisuudet kasvavat.   



 

Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun paljon. Internet tarjoaa paljon mahdollisuuksia matkailualan yrityksille tuottaa tehokkaasti laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluita. Jokaisen yrityksen pitää rakentaa omaan strategiaan ja visioon sopivat e-strategia, mutta uskallanpa väittää, että internet myyntikanavana, tavalla tai toisella, on todella tärkeä matkailuyrityksille.  

Lähteet

Tiihonen, Jouko 2013. Travius-koulutus. Lisätietoja: http://www.codegem.fi.

Strategy Train. Small Enterprise Strategy Train. http://www.strategy-train.eu. Luettu 30.4.2013.

 

 

 

 

1 kommentti:

  1. INTERNET on ja tulee pysymään tärkeimpänä jakelukanavana yrityksille b to b ja b to c kaupankäynnissä. vaikka arvoketju lyhenee, suora kauppa lisääntyy tuo se haasteita etenkin aivan pienille matkailuyrityksille pärjätä omilla tuotteillaan kovassa kilpailussa. vaihtoehtona voisi olla, että "liittoudutaan" ja yhdistetään naapuriyriksten tai toisen samankokoisen yritysten kanssa tuotteita, tehdään monipuolisempia kokonaisuuksia ja myydään tuotteita ristiin verkossa.

    VastaaPoista