ARVOKETJU
Arvoketjun ensisijaiset toiminnot
Näiden toimintojen tarkoituksena on tuottaa arvoa, joka ylittää tuotteen tai palvelun tuottokustannukset, eli tuottaa yritykselle voittoa
- Tulologistiikka sisältää saapuvien materiaalien vastaanoton, varastoinnin, inventoinnin ja tarpeen vaatiessa niiden siirtämisen kokoonpanoon.
- Toiminnot sisältävät kaikki ne toiminnot, joissa tuotantopanos siirtyy lopputuotteeseen (esim. koneistus, pakkaaminen, kokoonpano, laitehuolto, testaaminen).
- Lähtölogistiikka sisältää kaikki toiminnot, joita tarvitaan lopputuotteen toimittamiseksi asiakkaille (kuten varastointi, tilausten täyttäminen, kuljetus, jakelun hallinta).
- Myynti ja markkinointi kattaa toiminnot, jotka liittyvät asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen ja myynnin luomiseen (esim. kanavien valinta, mainostaminen, markkinointi, myynti, hinnoittelu, jälleenmyynnin hallinta).
- Palvelut sisältävät toiminnot, jotka ylläpitävät ja lisäävät tuotteiden ja palveluiden arvoa, sen jälkeen kun ne on myyty asiakkaille (esim. asiakastuki, korjauspalvelut, asennuspalvelut, koulutus, varaosien hallinta, päivitykset).
Jokainen ensisijaisista toiminnoista voi olla ratkaisevan tärkeä kilpailuetua muodostettaessa. Esimerkiksi tulo- ja lähtölogistiikka ovat äärimmäisen tärkeitä jakelupalveluiden toimittajalle, kun taas toimistotarvikkeiden huoltoa tarjoavalle yritykselle ratkaisevassa asemassa ovat palvelutoiminnot. Nämä viisi luokkaa ovat luonteeltaan yleisiä, ja ne on kuvattu tähän vain laveasti. Jokaiseen yleiseen toimintoon sisältyy tarkemmin määriteltyjä toimintoja, jotka vaihtelevat yrityskohtaisesti.
Lähteet
Tiihonen, Jouko 2013. Travius-koulutus. Lisätietoja: http://www.codegem.fi.
Strategy Train. Small Enterprise Strategy Train. http://www.strategy-train.eu. Luettu 30.4.2013.
INTERNET on ja tulee pysymään tärkeimpänä jakelukanavana yrityksille b to b ja b to c kaupankäynnissä. vaikka arvoketju lyhenee, suora kauppa lisääntyy tuo se haasteita etenkin aivan pienille matkailuyrityksille pärjätä omilla tuotteillaan kovassa kilpailussa. vaihtoehtona voisi olla, että "liittoudutaan" ja yhdistetään naapuriyriksten tai toisen samankokoisen yritysten kanssa tuotteita, tehdään monipuolisempia kokonaisuuksia ja myydään tuotteita ristiin verkossa.
VastaaPoista