Tässä bloggauksessani
pohdin ensin sitä, että mikä merkitys yrityksen visiolla on sähköisen liiketoiminnan
strategisessa suunnittelussa ja sen jälkeen mietin, että mitä yrityksen e-strategian tulisi ainakin
sisältää. Here we go again...
Visio on osa yrityksen strategiaa. Strategia on yhteistä tietoa yrityksestä ja sen toimintatavoista, ja syntyy yhdessä tekemällä. Mielestäni visiolla on sama merkitys yritykselle sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa kuin perinteisemmänkin strategian suunnittelussa. Sähköisen liiketoiminnan strategia vie yritystä sen asettamiin tavoitteisiin ja unelmaan eli visioon.
E-strategiasta
”Neuvoisitko
minne päin minun pitäisi mennä?” kysyi Liisa.
”Riippuu siitä, minne haluat päästä”, sanoi kissa.
”En minä välitä minne”, Liisa sanoi.
”Sitten ei ole väliä minne päin menet”, kissa sanoi.
”Kunhan pääsen jonnekin”, Liisa selitti.
”Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan”, kissa sanoi.
(Lewis Carroll 1996: Liisa ihmemaassa)
”Riippuu siitä, minne haluat päästä”, sanoi kissa.
”En minä välitä minne”, Liisa sanoi.
”Sitten ei ole väliä minne päin menet”, kissa sanoi.
”Kunhan pääsen jonnekin”, Liisa selitti.
”Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan”, kissa sanoi.
(Lewis Carroll 1996: Liisa ihmemaassa)
1)
Sähköisen liiketoiminnan kuvaus nyt ja tulevaisuudessa
- miten yritys käyttää sähköisiä työkaluja nyt ja miten se aikoo käyttää nitä tulevaisuudessa; sähköinen markkinointi ja myynti, erilaiset järjestelmät (esim. CRM, ERP, verkkokauppa)?
- miten sähköinen liiketoiminta vaikuttaa
henkilöstöön, asiakkaisiin, alihankkijoihin ja yhteistyökumppaneihin?
2) Sähköisen liiketoiminnan tavoitteet
- mikä on sähköisen liiketoiminnan tavoite yrityksessä
- Tavoite/arvio
liikevaihdon kehityksestä euroissa
3)
Markkinointistrategia
- Mitä uusia markkinointityökaluja ja toimintamalleja
otetaan käyttöön ja mitä se käytännössä tarkoittaa?
- Millainen
brändimielikuva halutaan luoda?
4) Vastuu ja
aikataulutus
- ketkä pääsääntöisesti vastaavat sähköisestä
liiketoiminnasta yrityksessä
- sähköisestä liiketoiminnasta viestintä ja
henkilöiden koulutus
- muutosten
ja riskien hallinta ja aikataulu
5) Resurssit
- Henkilöt
- Laitteistot
6)
Kustannukset
- Perustamiskustannukset ja ylläpitokulut
- järjestelmäintegraatiot
- mahdollisten uusien henkilöiden palkkauksesta
aiheutuvat kulut
- alihankkijatyö
7) Ulkoistaminen
- mitä
osa-alueita ulkoistetaan
8) Kilpailijat ja yhteistyökumppanit
- kilpailijoiden käyttämät sähköisen
liketoiminnan strategiat ja verkkopalvelujen status (vrt. omat vastaavat)
- mahdolliset yhteistyökumppanit ja miten
heidän kanssaan voitaisiin tehdä yhteistyötä
9) Lainsäädännölliset asiat
- Asiakkaan tietosuoja yrityksen tarjoamissa
sähköisissä palveluissa (tietosuoja-ja rekisteriseloste) eriteltynä
kohdemaittain
- verkkopalvelun domain-nimen ja verkkopalvelun
sisällön hallinta ja omistajuus
10) Mittaaminen
- myynti
(ostot) ja sen kehitys
- verkkopalvelun
statistiikka ja sen analysointi
- kävijätutkimukset
- kustannustehokkuuden mittaukset (esim.
puhelujen määrä ennen/nyt)
- raportointi:
kuka, milloin ja miten
LÄHTEET
Mikkola, Kirsi 2013. "Matkailun sähköinen liiketoiminta"-kurssin luennot Haaga-Heliassa 26.-27.3.2013.
Business Fellows 2013."Yrityksen liiketoiminnan visio on syytä pyrkiä määrittelemään jo toiminnan alkuvaiheessa". Luettu 30.4.2013. http://www.businessfellows.com/articles/22
Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti