maanantai 29. huhtikuuta 2013

Unelmista, hurmostiloista ja e-strategiasta


Tässä bloggauksessani pohdin ensin sitä, että mikä merkitys yrityksen visiolla on sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa ja sen jälkeen mietin, että mitä yrityksen e-strategian tulisi ainakin sisältää. Here we go again...
 
 
 

 
Visio – unelma

 
Alun perin visio on wikipedian mukaan tarkoittanut näkyä tai harhanäkyä, erityisesti uskonnollisessa tai huumavilla aineilla saavutetussa hurmostilassa koettuna. Ehkä ihan näin vahvasti visiota ei tarvitse nähdä tai kokea yrityksissä. Visio on kuitenkin jotain, mikä tai mitä yritys haluaisi olla. Sen avulla jokainen yrityksen työntekijä pystyy hahmottamaan yrityksen unelmatilan tulevaisuudessa. Vision pitäisi olla sellainen, että se vetoaa sekä järkeen että tunteisiin. Vision tulisi innostaa työtekijöitä pyrkimään tavoitteeseen. Tavoitteiden tulisi olla jotakin taloudellista voittoa suurempaa ja merkityksellisempää yksilölle. Jos ihminen ei sisäistä tai hyväksy työnsä visiota eli unelmaa, työssä ei ole merkitystä ihmiselle. Työn merkityksellisyys on usein taloudellisia palkintoja tärkeämpää meille tämän ajan ihmiselle.   

Visio on osa yrityksen strategiaa. Strategia on yhteistä tietoa yrityksestä ja sen toimintatavoista, ja syntyy yhdessä tekemällä. Mielestäni visiolla on sama merkitys yritykselle sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa kuin perinteisemmänkin strategian suunnittelussa. Sähköisen liiketoiminnan strategia vie yritystä sen asettamiin tavoitteisiin ja unelmaan eli visioon.  



 
 

E-strategiasta

 

”Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä?” kysyi Liisa.
”Riippuu siitä, minne haluat päästä”, sanoi kissa.
”En minä välitä minne”, Liisa sanoi.
”Sitten ei ole väliä minne päin menet”, kissa sanoi.
”Kunhan pääsen jonnekin”, Liisa selitti.
”Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan”, kissa sanoi.

(Lewis Carroll 1996: Liisa ihmemaassa)
 
 
Kun yritys lähtee mukaan sähköiseen liiketoimintaan suunnitelmallisesti, yrityksellä olisi hyvä olla E-strategia –suunnitelma. Tämä suunnitelma toimii karttana, jonka mukaan yrityksen on helpompi suunnistaa “ihmemaassa”. Kun tavoitteet eli unelma on tiedossa, on helpompi toimia. E-strategia voisi sisältää seuraavanlaiset asiat:   
 

1) Sähköisen liiketoiminnan kuvaus nyt ja tulevaisuudessa

  • miten yritys käyttää sähköisiä työkaluja nyt ja miten se aikoo käyttää nitä tulevaisuudessa; sähköinen markkinointi ja myynti, erilaiset järjestelmät (esim. CRM, ERP, verkkokauppa)?
  • miten sähköinen liiketoiminta vaikuttaa henkilöstöön, asiakkaisiin, alihankkijoihin ja yhteistyökumppaneihin? 

2) Sähköisen liiketoiminnan tavoitteet

  • mikä on sähköisen liiketoiminnan tavoite yrityksessä
  • Tavoite/arvio liikevaihdon kehityksestä euroissa

3) Markkinointistrategia

  • Mitä uusia markkinointityökaluja ja toimintamalleja otetaan käyttöön ja mitä se käytännössä tarkoittaa? 
  • Millainen brändimielikuva halutaan luoda?

4) Vastuu ja aikataulutus 

  • ketkä pääsääntöisesti vastaavat sähköisestä liiketoiminnasta yrityksessä
  • sähköisestä liiketoiminnasta viestintä ja henkilöiden koulutus
  • muutosten ja riskien hallinta ja aikataulu

5) Resurssit

  • Henkilöt    
  • Laitteistot
        
6) Kustannukset 

  • Perustamiskustannukset ja ylläpitokulut
  • järjestelmäintegraatiot
  • mahdollisten uusien henkilöiden palkkauksesta aiheutuvat kulut 
  • alihankkijatyö


7) Ulkoistaminen 

  • mitä osa-alueita ulkoistetaan


8) Kilpailijat ja yhteistyökumppanit

  • kilpailijoiden käyttämät sähköisen liketoiminnan strategiat ja verkkopalvelujen status (vrt. omat vastaavat)
  • mahdolliset yhteistyökumppanit ja miten heidän kanssaan voitaisiin tehdä yhteistyötä

9) Lainsäädännölliset asiat 

  • Asiakkaan tietosuoja yrityksen tarjoamissa sähköisissä palveluissa (tietosuoja-ja rekisteriseloste) eriteltynä kohdemaittain 
  • verkkopalvelun domain-nimen ja verkkopalvelun sisällön hallinta ja omistajuus

10) Mittaaminen


  • myynti (ostot) ja sen kehitys
  • verkkopalvelun statistiikka ja sen analysointi 
  • kävijätutkimukset  
  • kustannustehokkuuden mittaukset (esim. puhelujen määrä ennen/nyt) 
  • raportointi: kuka, milloin ja miten


LÄHTEET

Mikkola, Kirsi 2013.
"Matkailun sähköinen liiketoiminta"-kurssin luennot Haaga-Heliassa 26.-27.3.2013.

Business Fellows 2013.
"Yrityksen liiketoiminnan visio on syytä pyrkiä määrittelemään jo toiminnan alkuvaiheessa". Luettu 30.4.2013. http://www.businessfellows.com/articles/22

Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti