tiistai 30. huhtikuuta 2013

Verkkokaupan merkityksestä


Verkkokaupan merkityksestä yleensä 

Verkkokaupan merkitys liiketoiminnassa kasvaa voimakkaasti. Menestyäkseen tulevaisuudessa yritysten on kyettävä arvioimaan verkkokaupan merkitystä omalle liiketoiminnalleen, havaittava asiakaskäyttäytymisen muuttuminen sekä onnistuttava toteuttamaan menestyviä verkkokauppoja ja monikanavatoteutuksia. Verkkokauppa on välttämätön asiakaskohtaamisen kanava maailmassa, jossa kuluttajat tekevät ostopäätöksiään verkossa. Samalla se on myyjälle mahdollisuus tehdä asioita paremmin.

Photo by mediadeus



Kaupankäyntiprosessi muuttuu

Kaupankäyntiprosessit tulevat muuttumaan verkkokaupan yleistyessä. Spontaanien ostosten määrä lisääntyy, kun kuluttajan on helppo ostaa tuote verkosta vain nappia painamalla. Myös kilpailu kiristyy, kuluttajien on helppo vertailla tuotteiden tai palveluiden hintoja erilaisilla hintoja vertaavilla sovelluksilla (esim. vertaa.fi tai trivago). Myös suositukset vaikuttavat netissä ostopäätöksiin. Erilaiset tähtiluokitukset ohjaavat kuluttajaa ostamaan muiden käyttäjien hyväksi arvioimia tuotteita tai palveluita. Twitteristä luin tällä viikolla, että tripadvisor tulee pian julkaisemaan erityisen palvelun hotelleille, joka näyttää upotettuna hotellien nettisivuille vain parhaimmat kommentit tripadvisorista. Verkossa kuluttajat voivat helposti nähdä massojen mielipiteitä tietyistä matkakohteista, palveluista tai tuotteista. Itse uskon kuitenkin vielä sosiaaliseenkin elementtiin kaupankäyntiprosesseissa. Ainakin minä henkilökohtaisesti nautin (pieninä annoksina ja harvoin) kaupoissa kiertelystä ja esimerkiksi vaatteiden kokeilemisesta. Välillä voi poiketa leivoskahveille hyvän ystävän kanssa ja sitten jatkaa aarteiden ihastelua. Tätä samaa sosiaalista shoppailuelämystä ei verkossa saa. Matkatuotteita on myös joskus kiva käydä kysymässä ammattilaisilta matkatoimistosta. Esimerkiksi nyt mietin, että minne lähtisimme lomalle syyslomalla. Haluttaisi manner-Espanjaan ja vaikka maa on tuttu, olisi kiva kuulla ammattilaisen ajatuksia sopivasta matkakohteesta tai mahdollisesta paketista. Tätä henkilökohtaista vuorovaikutusta ei ainakaan tänä päivänä verkosta vielä saa. Ehkä jo huomenna.


Photo by mediadeus
 

Kuka voittaa, kuka häviää?

Uskon, että kuluttajien tarpeet tunnistava verkkokauppias tulee pärjäämään markkinoilla. Uskon, että yritys, joka uskaltaa välittää asiakkaastaan ja tarjoaa superhyvää asiakaspalvelua myös verkossa, tulee pärjäämään. Verkko on sinänsä kylmä, mutta jos siellä pystyy tarjoamaan mahdollimman lämmintä ja sydämellistä asiakaspalvelua, se on ainakin tänä päivänä vielä kilpailuetu.





Verkkokaupassa tulee pärjäämään verkkokauppaan kokonaisvaltaisesti satsaava yritys. Ei riitä, että perustaa verkkokaupan nettisivuille. Yrityksen pitää olla tietoinen asiakkaan haluista ja tarpeista ja selvittää asiakkaan ostokäyttäytymisprosessi verkkokaupassa. Kaiken pitää toimia kuin rasvattu ja varsinkaan teknisiä ongelmia, esimerkiksi maksamisvaiheessa, ei saisi tulla. Verkkokaupan tulee olla osa yrityksen strategiaa ja sen tulee olla saumattomassa linjassa yrityksen muiden prosessien kanssa.

Suomalaiset ostavat paljon ulkomaisista verkkokaupoista. Itse ostin esimerkiksi hääkengät Englannista verkkokaupasta, koska niitä ei Rovaniemen korkeudelta muualta saanut. Huomasin, että ulkomaiset verkkokaupat pystyvä kilpailemaan hinnoilla, koska heidän verotuksensa on kevyempi kuin suomalaisten verkkokauppojen. Tämä saattaa olla uhkana suomalaisille verkkokaupoille ainakin kulutustavaramarkkinoilla, jolloin hinta on usein tärkein valintakriteeri. Elämysmarkkinoilla tämä ei ole ehkä niin suuri uhka, koska tajunnanräjäyttävästä elämyksestä maksetaan mielellään eikä hinta ole aina määräävä tekijä. Suomi ei tällä hetkellä vahvoilla hintamarkkinoilla, ehkä mahdollisuutemme onkin enemmän elämysmarkkinoilla.

 
 

1 kommentti:

  1. Tilastollisesti on tunnistettu, että palveluliiketoiminta on vahvoilla verkkokaupassa.
    Tätä ei kuitenkaan voida konkretiassa todeta matkailuteollisuuden pien ja pk-yrityksissä. Suuryritykset, kuljetus- ja majoitustoiminta vetävät tilastollisia lukuja ylöspäin. Tämä vääristää siis kuvaa verkkokaupan kehityksestä.

    Samoin viimeisimmän julkaistun tutkimuksen mukaan joka kolmannella yrityksellä on verkkokauppa. Tätäkään, emme valitettavasti voi vielä todeta matkailuteollisuuden pk-yrityksissä.

    Olisi äärimmäisen hyvää tietoa voida verrata tavarakaupan ja matkailun pienteollisuuden onlinemyynnin kehittymistä keskenään.

    VastaaPoista